Er zijn verschillende redenen om maatschappelijk verantwoord te communiceren. Uitgebreid onderzoek in Canada en de Verenigde Staten heeft geleid tot een top tien van redenen.
Deze redenen zijn geselecteerd op basis van eventuele financiële impact van een inbreuk op de verantwoorde communicatie.
1] Vermijd afbreuk aan je bedrijfs-  of productimago.
2] Vermijd eventuele boetes van lokale of landelijke instellingen.
3] Vermijd rechtszaken met je klant.

4] In evenwicht houden van de balans met aan de ene kant het monitoren van de activiteiten van de werknemers en aan de andere kant het moraal en de productiviteit.

5] Verzekeren van continuïteit van waardevolle contactmomenten door stringente privacy standaarden geadopteerd door strategische partners.

6] Kennis van wet- en regelgeving omtrent Privacy in het buitenland.

7] Verkrijgen van het vertrouwen van je klant zodat ze geen verkeerde informatie geven.

8] Omgang met klanten die verwachten dat je net ze vertrouwelijk omgaat met hun informatie als met e eigen informatie.

9] Loyale klanten zijn klanten die zich vertrouwd voelen en die er zeker van zijn dat online ineractie veilig verloopt en dat de gegevens in goede handen zijn.

10] Neem een voorsprong op je concurrentie door net even meer veiligheid te bieden en je klanten te beschermen. Zij verwachten dit.

 Met een Privacy Impact Analyse krijgt u inzicht in de situatie van uw organisatie.